Anna & Frida

En blogg om livet som småbarnsförälder med allt vad det innebär.
Vi är två mammor med just små barn som kommer att dela på ansvaret för att ord kommer på pränt på den här sidan. Skratt och gråt, allvarligt och allmänt struntprat utlovas.

Crazy mix och Bingo

Kategori: Allmänt

För ett tag sedan fick Frida några spel av sina sysslingar men eftersom hon är på tok för liten för spel (och särskilt dessa) så tog jag med dem för att testspela med Annas bror.

Det slutade med att vi satt där 3 vuxna och en 7-åring och spelade :-) mysigt!

Vi spelade

Crazy Mix och Bingo båda från djeco

Bingo var från 3 år och det var ett lätt spel. Man hade en egen spelplan med pusselbitar som plockades ur. När det bar ens tur snurrade man en snurra och fick ta den pusselbit som visaren stannade på. Först till full spelplan vann.
Skönt att komma igång snabbt utan att behöva förstå knepiga regler. Väldigt fina spelplanet med härliga färger och fantasifulla djur. Jag tror till och med att med vuxet sällskap kan något mindre barn också vara med. Helt klart ett mysigt familjespel.

Crazy Mix var desto klurigare. Verkligen en omgång för de små grå. Från 7 år.
Varje gång det var ens tur skulle 9 memorykort blandas och man fick kolla på dem innan de vändes. Sedan slogs en tärning som antingen visade färg eller en figur. Det fanns 3 färger och 3 olika figurer. Det som tärningen visade skulle man sedan komma ihåg vart de var placerade och lyckades man vända rätt fick man en figurin, som det hette, som bevis på det.
Flest figuriner vid spelets slut blev vinnare.
Memory brukar vara min starka sida men inte detta, det blev bara ett sammelsurium i hjärnan. Jag gissar på att det kan vara enklare om man kommer på något slags mönster att minnas efter.
Det får helt enkelt spelad flera gånger!
Eftersom även jag som vuxen hade bekymmer så var jag grymt impad av 7-åringens insats.

//Karin

Kommentarer


Kommentera inlägget här: